A gyermekvédelmi gondoskodásban élő gyermekekért
Pedagógusok számára

Az elméleti felkészülés mellett két évtizedes mindennapos gyakorlat alakította a Népmesekincstár mesepedagógia módszert, melyet néhány éve akkreditált képzésként tanítok szerte az országban és országhatáron kívül. Választható kurzusként órákat tartok a témában egyetemeken, valamint előadásokat különböző konferenciákon, bölcsődékben, óvodákban, iskolákban és könyvtárakban. (Bajzáth Mária )

Induló képzések: www.mesepedagogia.hu /képzések menüpontban 

Mesepedagógia-  Oktatás és nevelés mesékkel

Képzés óraszáma: 40  óra

  

Program neve

Alapító neve

Nyilvánt. szám

Engedélyszám

Iktatószám

Érv. vége

Állapot

Mesepedagógia - Nevelés és oktatás mesékkel

Merit Szakértői Kft.

A/7159/2012

82/174/2012

PED/505-1/2012

2017.09.03

Oktatásért felelős miniszter által elfogadva

 

Bajzáth Mária - MESEPEDAGÓGIA Népmesekincstár

40 órás képzés- rövid tematika

 

1.NAP

9.00-13.00óra  (közben  szünet)

Bevezetés, ismerkedés, szerződések

Mese+Pedagógia  ≠   Mesepedagógia

Mi a mese? Mi a pedagógia? Mi a mesepedagógia?

Eszközök, módszerek a mesepedagógiában

Képzelet, fantázia

A népmesék, népdalok, mondókák, népi játékok, találós kérdések komplex egysége a mesepedagógiában

Interaktív előadás, gyakorlatok

13.00-13.45 Ebédszünet

13.45- 18.00 óra (közben szünetek)

A népmesék hősei

A gyerek és a mesehős

Minden gyerek mesehős –vagy azzá válhat ( és megérdemel egyet…)

Képzelet, fantázia

Interaktív előadás, Gyakorlatok

Mesetípusok

A formulamesétől a tündérmeséig vezető út

Életkorok-mesetípusok

Mesék típusa mint lehetséges szempont a meseválasztáshoz

Nevelési, oktatási feladatok-mesetípusok

Mesetípusok, népdalok, mondókák, népi játékok, találós kérdések komplex egysége a mesepedagógiában

Interaktív előadás, gyakorlatok 

Képzés összegzése, kérdések

 

2.NAP

9.00-13.00.

Testtudat, érzékszervek

A gyermeket körülölelő világ

A mondókák, játékok, mesék, találós kérdések szerepe a testtudatosság kialakításában

A mondókák, játékok, mesék, találós kérdések szerepe az érzékszervek fejlesztésében

A mesék szerepe a világ megismerésében

Gyakorlatok

Formulamesék, mondókák, játékok

A formulamese

Interaktív előadás-gyakorlatok, valamint a mesetípusokhoz kapcsolódó mondókák, találós kérdések, dalok, játékok kézműves és alkotó folyamatok 

13.00-13.45. Ebédszünet

13.45- 18.00 óra (közben szünet)

Formulamesék, mondókák, játékok

Interaktív előadás-gyakorlatok, valamint a mesetípusokhoz kapcsolódó mondókák, találós kérdések, dalok, játékok kézműves és alkotó folyamatok 

Állatmesék, mondókák, találós kérdések, játékok

Interaktív előadás-gyakorlatok, valamint a mesetípusokhoz kapcsolódó mondókák, találós kérdések, dalok, játékok kézműves és alkotó folyamatok 

Mesepedagógiai foglalkozás tervezésének szempontjai

Gyakorlatok

Képzés összegzése, kérdések

 

3.NAP

9.00-13.00.

Novellamesék, mondókák, találós kérdések, játékok

Képalkotás

Interaktív előadás-gyakorlatok,  valamint a mesetípusokhoz kapcsolódó mondókák, találós kérdések, dalok, játékok kézműves és alkotó folyamatok 

Olvasás és írástanítás mesékkel és mondókákkal- Máskép(p) módszer

Betűtanítás, mesék- mondókák

A képzelet-fantázia szerepe a betűtanításban és az olvasásban

Interaktív előadás-gyakorlatok

Legendamesék 

Interaktív előadás-gyakorlatok valamint a mesetípusokhoz kapcsolódó mondókák, találós kérdések, dalok, játékok kézműves és alkotó folyamatok 

13.00.13.45 Ebédszünet

13.45-18.00 (közben szünet)

Tündérmesék

Szereplők, helyszínek, mesetérkép

Varázstárgyak

Kívánságok

Segítők-ellenfelek 

Interaktív előadás-gyakorlatok valamint a mesetípusokhoz kapcsolódó mondókák, találós kérdések, dalok, játékok kézműves és alkotó folyamatok 

Mesepedagógiai foglalkozás tervezése

Gyakorlat

Képzés összegzése, kérdések

4.NAP

 

9.00-13.00 óra (közben szünet)

Falucsúfolók, csúfolók

A gyermek és a csúfolódás

A csúfolókban rejlő pedagógiai lehetőség

Interaktív előadás-gyakorlatok valamint a mesetípusokhoz kapcsolódó mondókák, találós kérdések, dalok, játékok kézműves és alkotó folyamatok 

 Tréfás mesék

Az együttnevetés ereje a gyerekközösségben

Interaktív előadás-gyakorlatok valamint a mesetípusokhoz kapcsolódó mondókák, találós kérdések, dalok, játékok kézműves és alkotó folyamatok 

Mesepedagógiai foglalkozás tervezése 

Gyakorlatok

13.00-13.45. Ebédszünet

13.45-18.00 (közben szünet)

Hazugságmesék

Hazugságok mint lehetőségek a vágyak megfogalmazására

Interaktív előadás-gyakorlatok valamint a mesetípusokhoz kapcsolódó mondókák, találós kérdések, dalok, játékok kézműves és alkotó folyamatok 

Rászedett ördög mesék

Mit jelent: túljárni az eszén?

Furfangos gondolkodás képessége

Interaktív előadás-gyakorlatok valamint a mesetípusokhoz kapcsolódó mondókák, találós kérdések, dalok, játékok kézműves és alkotó folyamatok 

Mesepedagógiai foglalkozás tervezése 

Gyakorlatok

Képzés összegzése, kérdések

 

Ajánlott irodalom:

Bajzáth Mária: Mesefoglalkozások gyűjteménye. Pedagógusoknak. Kolibri, 2015.

Bajzáth Mária: Itt vagyok, ragyogok. Népmesék a világ minden tájáról. Kolibri, 2014.

Bajzáth Mária: Járom az új váramat. Népmesék a világ minden tájáról.  Kolibri, 2014.